Tradisjonell Klassisk Yoga - Ny inspirasjon:)

Var i helgen på YogaWeekend på Strand Hotel, Fevik. Fikk ikke deltatt på så mye ettersom jeg hadde litt sporadisk barnevakt til sønnen min. Etter timen som jeg underviste på lørdagsmorgen fikk jeg i alle fall med meg foredraget av Dr. Øverbye om Ph-verdier i kroppen. Det var et veldig interessant foredrag, hvor konkulsjonen i grunnen var at det er veldig viktig for kroppen vår å få i seg nok LEVENDE mat, dvs. friske frukter, bær og grønnsaker. De aller fleste av oss spiser mat som gjør at kroppen vår får for mye syre i seg. Mat som sukker, kjøtt og raffinert mat gjør at kroppen blir sur. Dvs. cellene er sure, som fører til forkalkning i årene. Dette gjør det vanskeligere for blodet å trasportere viktige næringsstoffer til musklene rundt i kroppen. Ikke bra for helsen! Dette kan også føre til problemer i tarmene. Det blir vanskeligere å fordøye maten. Derfor er det viktig å spise mat som er mer alkaline (basisk, altså mer frukt og grønt), slik at kroppen får hjelp til å håndtere alt det sure (acid) vi får i oss. Han snakket også om en del annet, som jeg ikke skal ta med her. En veldig interessant mann i alle fall. Godt vi har noen doktorer som tenker litt annerledes! MAT ER DEN BESTE MÅTEN Å FOREBYGGE SYKDOM OG MEDISIN! :)

 Matsyasana - fisken

Matsyasana - fisken

På ettermiddagen fikk jeg mulighet for å være med på Ingebjørg Vesaas som driver Yogaloftet (Oslo og Larvik). Hun underviser i Klassisk Yoga. En fantastisk yogalærer med mye kunnskap. Ei veldig hyggelig og behagelig dame! Og for en inspirasjon hun var for meg. Det er over to år siden jeg sist hadde mulighet for å delta på en klassisk yogatime. Tror ikke det er så mange som underviser i tradisjonell, klassisk yoga. Klassisk yoga kommer direkte fra en tradisjon som kan føres tilbake flere tusen år. Det er direkte visdom og teknikker fra India. Det betyr ikke av vi ikke kan utvikle yogaen vidre og tilpasse praksisen til vårt samfunn og våre liv, men det er viktig å holde på kunnskapen og praksisen i den formen slik at vi utvikler hele vår personlighet, ikke bare musklene våre. 

Jeg må være ærlig og si at jeg har følt meg litt ustabil den siste tiden i hva det er jeg har ønsket å tilby mine elever. Jeg har tenkt for mye på hva jeg tror det er de ønsker… og jeg har derfor prøvd meg med litt mer dynamsike serier, musikk og annet. Vel og bra dette, men jeg har følt at jeg har beveget meg bort fra det jeg selv praktiserer og det jeg kjenner, har utdannet meg innen, og det jeg selv har erfart i meg selv og mitt liv som fungerer så bra for selvutvikling, fysisk, emosjonellt og mentalt.

Etter å ha pratet med en del av elevene mine denne uken, så vet jeg jo nå at de også ønsker og liker den mer tradisjonelle stilen. Denne stilen føles kanskje ikke rett for alle. Den er tyngere i forhold til at man må roe ned hele systemet, puste dypere, kjenne etter hva man føler, og ved at vi bruker lengre tid i stillingene. Slik kommer vi dypere inn i oss selv, lærer oss selv å kjenne bedre. Som Dr. Øverbye sa så fint, bruk deg selv som eksperiment, og det er akkurat det vi gjør i yoga også. 

Jeg gleder meg så, og føler jeg veldig inspirert til neste termin med tradisjonell, klassisk Satyananda Yoga. 

Førstkommende lørdag 24. oktober blir det to timer Tradisjonell Yoga fra 9.00 til 11.00

Nye kurs starter opp neste uke. Håper du vil være med! For info om kurs, priser og tider, SE HER.

Ha en fortsatt fin uke!